Jak radzić sobie w obliczu awarii serwerów?
Współczesne środowisko IT jest narażone na różnorodne zagrożenia, od awarii sprzętu przez ataki ransomware, DDOS aż po tak zwane inside job. Przyczyną katastrofy nie muszą być tylko złe zamiary osób trzecich – wystarczy by dział marketingu zapomniał wspomnieć IT o kampanii promocyjnej zaplanowanej w weekend.
Opracowanie dobrego Disaster Recovery Plan jest kluczowe dla zminimalizowania skutków a nawet wykluczenia ryzyka przerwania ciągłości działania Twojego biznesu.
Co to jest Disaster Recovery Plan?
Disaster Recovery Plan to dokument zawierający spisaną i przetestowaną strategię działania w przypadku krytycznej awarii Twoich systemów.
Najważniejszymi elementami DRP są:
- Mapy ryzyka
- Analizy wpływu zmaterializowanych ryzyk na biznes (BIA – Business Impact Analysis)
- Dokumentacja procedur wysokiej dostępności (High Availability Procedures)
- Disaster Recovery Center (zapasowa lokalizacja)
- Wskaźniki RPO oraz RTO
- Procedury przywracania po awarii
- Ścieżki eskalacyjne oraz polityka komunikacji w przypadku awarii
- Plan ciągłego testowania
RPO
(Recovery Point Objective)
RPO to maksymalny dopuszczalny czas, w którym dane mogą zostać utracone w wyniku awarii. Wyraża on, jak często powinny być tworzone kopie zapasowe, aby minimalizować utratę danych. Na przykład, jeśli RPO wynosi 4 godziny, oznacza to, że najnowsza kopia zapasowa nie powinna być starsza niż 4 godziny.
RTO
(Recovery Time Objective)
RTO to maksymalny czas, w którym systemy powinny zostać przywrócone do działania po awarii. Wyraża on, jak szybko organizacja musi być w stanie odzyskać operacyjność po incydencie. Krótsze RTO oznacza szybszy czas przywracania systemu i minimalizację przestojów.
Disaster Recovery Center
Disaster Recovery Center (DRC) to fizyczna lub wirtualna zapasowa lokalizacja, w której organizacja może odtworzyć utracone w wyniku awarii systemy i dane.
Przykład? Modeli i rozwiązań jest wiele, poniżej przedstawiamy kilka najbardziej popularnych koncepcji DRC:
Cold Site
To najbardziej podstawowa forma zapasowej lokalizacji. Zawiera tylko fizyczną przestrzeń (np. zapasową serwerownię), ale nie ma wstępnie zainstalowanej infrastruktury IT.
Warm Site
Jest to lokalizacja, która jest częściowo przygotowana do przejęcia ruchu w przypadku awarii. Zawiera podstawową infrastrukturę IT, taką jak serwery, urządzenia i łącza sieciowe, które mogą zostać szybko uruchomione, ale nadal wymagają załadowania danych z kopii zapasowych lub dodatkowej konfiguracji.
Hot Site
To w pełni przygotowana lokalizacja, która jest natychmiastowo gotowa do przejęcia działalności organizacji po awarii. Zawiera identyczną lub bardzo podobną infrastrukturę IT, systemy, serwery i urządzenia, a dane są regularnie synchronizowane lub kopiowane w czasie rzeczywistym.
Procedury postępowania i komunikacja
W przypadku wystąpienia krytycznej awarii ważne jest aby działać według wcześniej określonego planu, z użyciem wcześniej przygotowanych narzędzi i procedur. Każdy zespół administratorów powinien znać najkrótszą drogę do rozwiązania awarii z jednoczesnym zachowaniem pełnej transparentności swoich działań tak aby zespół, który podejmuje decyzje mógł to robić maksymalnie skutecznie.
Ochrona przed atakami ransomware
Ransomware to złośliwe oprogramowanie, które szyfruje pliki lub blokuje dostęp do systemu, a następnie żąda okupu (ransom) za ich odblokowanie dla autora ataku. Jako ofiara ataku nigdy nie możemy mieć pewności, że po zapłaceniu okupu atakujący dostarczy nam narzędzie do odszyfrowania danych.
W jaki więc sposób chronić się przed tego typu atakami?
Przede wszystkim zapobiegać, pomaga w tym:
- Dbanie o aktualne wersje systemów i oprogramowania
- Segmentacja sieci oraz ograniczenie uprawnień poszczególnych użytkowników
- Stosowanie white-listowania aplikacji
- Monitorowanie ruchu sieciowego i wykrywanie podejrzanej aktywności
- Dobrze zaprojektowana polityka kopii zapasowych
- Dobrze zaprojektowany i sprawdzony Disaster Recovery Plan
DRP a e-commerce - czy warto?
W branży e-commerce przestoje oznaczają utratę przychodów, klientów i reputacji. Disaster Recovery Plan (DRP) pomaga minimalizować skutki awarii i szybko wrócić do gry. Warto zaimplementować go dla swojego sklepu opartego o Magento, PrestaShop czy Shopware.
Korzyści wynikające z posiadania Disaster Recovery Plan to przede wszystkim:
- Minimalizacja przestojów i szybki powrót sklepu do sprzedaży
- Ochrona przed utratą danych
- Odporność na cyberataki – strategia na wypadek ransomware
- Spełnienie wymagań prawnych – ochrona danych klientów (RODO)
- Bezpieczeństwo transakcji – ciągłość obsługi płatności
Nasz zespół EVILFORK jest gotowy aby przeprowadzić dla Ciebie analizę oraz zaprojektować Disaster Recovery Plan. Napisz do nas!